Newsletter

Regulamin

Reklama

Nadwozie - Stylizacja - design i rozwój motoryzacji

Mazda SHINARI – concept, który był zapowiedzią aktualnego Design MAZDA - KODO

dokument
pobierz +

Mazda SHINARI z roku 2010 to designerska koncepcja czterodrzwiowego, czteroosobowego sportowego coupé, która doskonale odzwierciedla ideę KODO – duszy ruchu. Mazda SHINARI prezentuje kilka nowych elementów, które zostaną powielone w modelach seryjnej produkcji i jest pierwszym przedstawicielem nowego motywu „Kodo – dusza ruchu”.

 

Japońskie słowo shinari opisuje moc, giętkość i pełną mocy sprężystość obserwowaną, gdy zegnie się lub skręci przedmiot wykonany z materiału o dużej wytrzymałości, jak stal czy bambus. Może się ono także odnosić do człowieka lub zwierzęcia, który sprawnie napręża ciało, by wykonać szybki ruch. Ten właśnie ruch zainspirował projektantów Mazdy do wprowadzenia zasad „KODO – Dusza Ruchu” w kształcie SHINARI, pierwszego pojazdu studyjnego wg koncepcji KODO. SHINARI świetnie wyraża założenia projektowe KODO w zgrabnej i żywej formie.

 

Mazda SHINARI jest koncepcją 4-drzwiowego, 4-osobowego modelu sportowego. Jego kształt przywodzi na myśl mocny i pełen napięcia ruch giętkiego ciała umięśnionego zwierzęcia. Zewnętrzny kształt SHINARI składa się z delikatnie zagiętych linii i powierzchni pełnych napięcia, wyrażających szybkie i energiczne ruchy, przekazując przesłanie nowej filozofii projektowej „KODO – Dusza Ruchu”. Dzięki temu naprężeniu wyrażonemu w jego powierzchni, Mazda SHINARI wygląda jak gotowa do skoku w każdej chwili. Projekt SHINARI komunikuje raptowne uwolnienie zgromadzonej energii, pokazując także piękny i sprawny ruch.

Projektanci Mazdy skoncentrowali się na delikatnym i precyzyjnym zgraniu wszystkich zewnętrznych elementów pojazdu, by podkreślić jego organiczny kształt i oddać istotę SHINARI. Charakterystyczny dla SHINARI i jeden z najważniejszych w tym samochodzie koncepcyjnym jest motyw „skrzydeł” na przednim pasie. Podobnie ważne jest płynne wyżłobienie łączące atrapę wlotu powietrza z przednimi światłami, stanowiące trójwymiarowe wyobrażenie prędkości.

Taka stylizacja jest nie tylko estetyczna, ale także wysoce funkcjonalna. Właściwości aerodynamiczne były kluczowe dla zespołu projektantów Mazdy. Z przodu i z tyłu środek każdego zderzaka ukształtowano tak, by kierować i optymalizować przepływem powietrza pod samochodem. Tę samą rolę pełni głębokie przetłoczenie łączące wizualnie przedni zderzak z bocznymi progami i tylnym zderzakiem: kieruje ono opływ wzdłuż nadwozia, przyczyniając się do poprawy właściwości aerodynamicznych.

W skrócie: charakterystyka designu SHINARI

 

Z zewnątrz:

Proporcje SHINARI sugerują nagłe uwolnienie energii w ruchu do przodu. Dzięki poszerzeniu słupka A ku tyłowi, kształtowi przedziału pasażerskiego i przedniego zderzaka, samochód ma niską, zwartą sylwetkę, jakby szykując się do skoku.

• Charakterystyczne błotniki SHINARI mają kształt pochodny od zaproponowanego po raz pierwszy w Mazdzie RX-8

• Wszystkie powierzchnie nadwozia SHINARI sprawiają wrażenie, jakby stale się zmieniały. Wzdłuż sylwetki biegnie mocny wizualny „kręgosłup”, ale poza nim nie ma żadnego statycznego kształtu. Wydaje się, że samochód jest stale w ruchu

• Niewielka zmiana kąta pochylenia górnej krawędzi bocznych progów wzdłuż długości nadwozia zwiększa wrażenie prędkości

• Świetlisty, metaliczny niebieski kolor SHINARI wybrano celowo, by zwiększyć efekt twardego metalu. Kontrasty między naświetlonymi i zacienionymi miejscami to celowy zabieg podkreślający zaginające się i przenikające powierzchnie SHINARI

• Na przednie reflektory projektanci Mazdy wybrali konstrukcję bez zewnętrznych szyb.
W ten sposób pokazano głęboko osadzone światła, wyglądające jak oczy dzikiego zwierzęcia. Zewnętrzne lusterka, koła i końcówki rur wydechowych podkreślają zwinność i lekkość, sprawiając jednocześnie wrażenie ręcznego, rzemieślniczego wykonania o wysokiej jakości

Wnętrze:

• Podczas gdy celem zewnętrznego designu jest wykorzystanie wrażenia ruchu, projekt wnętrza SHINARI podporządkowano statycznej, siedzącej pozycji pasażerów. Projektanci Mazdy postanowili stworzyć nowy poziom więzi pomiędzy samochodem a kierowcą, maksymalizując znaczenie kierowcy

• Podstawowe funkcje mechaniczne połączono z doskonałą ergonomią w celu stworzenia maksymalnie „atletycznej” przestrzeni. Tablicę przyrządów podzielono na dwie osobne strefy, oddzielając miejsce kierowcy od pozostałej części wnętrza i podkreślając jego pozycję

• Stworzono „intuicyjne strefy dostępu” - Mazda nazywa to „specjalną ergonomią prowadzenia”. Wszystkie przyrządy i urządzenie sterowania zaprojektowano i rozmieszczono tak, by zwiększyć przyjemność z jazdy

• Wykończenie wnętrza charakteryzuje się oryginalnym zastosowaniem materiałów, w tym aluminium obrabianego skrawaniem i naturalnej miękkiej skóry oraz drobiazgowo zaprojektowanymi przyrządami i urządzeniami sterującymi.

• W celu wzmocnienia wrażenia zorientowania na kierowcę, projekt głównych i pomocniczych przyrządów powtarza główny kształt kabiny. Zapewniono niezakłócony widok z fotela kierowcy

• W kabinie SHINARI główna płaszczyzna tablicy rozdzielczej jest położona nisko i daleko od pasażerów, by zwiększyć wrażenie przestronności

• Trójwymiarowy wyświetlacz układu komunikacji z kierowcą (HMI) ma trzy tryby działania: Business, Pleasure (przyjemność) i Sport. Tryb Business umożliwia kierowcy stały kontakt z jego pracą. W trybie Pleasure ważniejszy jest komfort i rozrywka. W trybie Sport zmieniają się nastawienia układów: aktywują się łopatki za kierownicą do ręcznej zmiany biegów, zawieszenie jest „utwardzane” do jazdy z większą prędkością, sterowanie jest uproszczone tak, by kierowca mógł skupić się na prowadzeniu.

inf/zdjęcia/film MAZDA

Zasoby powiązane


Reklama