Newsletter

Regulamin

Reklama

Nadwozie - Technika - budowa karoserii i badania aerodynamiczne

Kia Sportage IV - bezpieczeństwo

dokument
pobierz +

Nowa Kia Sportage zdobyła maksymalną możliwą do uzyskania ocenę 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP

Bezpieczeństwo jest priorytetem dla marki Kia i dlatego nowy Sportage spełnia najwyższe standardy w dziedzinie ochrony pasażerów i pieszych przed skutkami kolizji drogowych. Wzmocniona struktura nadwozia, bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa biernego i czynnego oraz szereg zaawansowanych rozwiązań wspomagających unikanie zagrożeń na drodze dają pewność, że bestsellerowy model marki Kia został skonstruowany pod kątem spełnienia najostrzejszych i najbardziej wymagających testów.

Szkielet nadwozia Sportage IV generacji został znacząco wzmocniony w porównaniu do szkieletu nadwozia poprzednika, w znacznej mierze dzięki zwiększeniu zawartości stali wysokowytrzymałej (AHSS) w konstrukcji i za sprawą poprawy sztywności połączeń oraz wyznaczeniu skuteczniejszych dróg przenoszenia energii podczas zderzenia. Tak istotne wzmocnienie odporności nadwozia pozwoliło uzyskać aż 39-procentowy wzrost sztywności skrętnej pomiędzy nadwoziem Sportage trzeciej i czwartej generacji.

Szkielet karoserii Sportage III generacji zawiera tylko 18% AHSS, a nowej aż 51%. Dzięki zastosowaniu większego udziału stali tłoczonej na gorąco konstruktorom udało się osiągnąć większą integralność strukturalną nadwozia. Stalą o tak wysokiej wytrzymałości wzmocniono słupki A, B i C, progi nadwozia, elementy dachu i nadkola.

Nad bezpieczeństwem biernym pasażerów czuwa 6 poduszek powietrznych – czołowe kierowcy i pasażera, boczne umieszczone w fotelach i dwie kurtyny. Dla bezpieczeństwa najmłodszych pasażerów tylne siedzenia seryjnie są zaopatrzone w punkty kotwiczenia i zaczepy fotelików dziecięcych ISOFIX.

Obniżona przednia krawędź pokrywy silnika i powiększony obszar pochłaniania energii zderzenia z użyciem pianki energochłonnej i syntetycznego kauczuku wpływają na poprawę bezpieczeństwa pieszych podczas kolizji. Dostępne są również systemy bezpieczeństwa czynnego, pozwalające zapobiegać kolizjom z pieszymi.

Nowa Kia Sportage uzyskała bardzo dobre wyniki w testach Euro NCAP w ważnej kategorii wyposażenia wspomagającego bezpieczeństwo. W kategorii tej pod uwagę jest brana nie tylko obecność w samochodzie nowych rozwiązań z dziedziny prewencji i ograniczeniu skutków kolizji drogowych, ale również skuteczność ich działania. Standardowym wyposażeniem Sportage IV jest Kia Vehicle Stability Management (VSM), czyli system stabilizacji samochodu podczas hamowania i jazdy po łuku poprzez nadzór nad działaniem systemu ESC i elektromechanicznego wspomagania kierownicy w przypadku utraty przyczepności kół do podłoża.

W zależności od rynku nowa Kia Sportage jest dostępna z szeroką gamą seryjnych lub dostępnych za dopłatą systemów unikania zagrożeń i układów bezpieczeństwa, m.in. z:

  • Automatycznym systemem hamowania awaryjnego AEBS*, który korzysta z kamery i radaru dalekiego zasięgu do wykrywania zagrożenia ewentualną kolizją z innym pojazdem lub z pieszym i pozwala uniknąć kolizji lub zminimalizować jej skutki,
  • Asystentem pasa ruchu LDWS, który emituje alarm dźwiękowy w przypadku opuszczenia pasa ruchu bez sygnalizacji tego manewru kierunkowskazem,
  • Kia Lane Assist – systemem ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, który śledzi położenie samochodu względem linii na jezdni i dokonuje samoczynnej korekty toru jazdy, jeżeli zjazd z pasa ruchu odbywa się bez włączenia kierunkowskazu,
  • Kia High Beam Assist - asystentem świateł drogowych HBA, który automatycznie dostosowuje zasięg oświetlenia do nadjeżdżającego z przeciwka pojazdu i do warunków drogowych,
  • Kia Speed Assist – systemem rozpoznawania znaków drogowych, korzystającym z kamery wideo do odczytu znaków ograniczenia prędkości z wyświetlaniem w zestawie wskaźników,
  • Kia Blind Spot Detection – systemem monitorowania martwego pola w lusterkach,
  • Kia Rear Cross Traffic Alert – systemem monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania.

*Automatyczny system hamowania awaryjnego (AEBS) jest systemem, który wspomaga kierowcę i nie zwalnia go z odpowiedzialności za bezpieczeństwo jazdy. Kierowca powinien dostosować swe zachowanie za kierownicą do posiadanych predyspozycji, przepisów prawnych oraz bieżących warunków ruchu drogowego. Konstrukcja systemu AEBS nie przewiduje możliwości automatycznego kierowania pojazdem. Szczegółowe informacje dostępne są w instrukcji obsługi samochodu.

Inf/zdęcia/film KIA

Zasoby powiązane


Reklama