Newsletter

Regulamin

Reklama

Nadwozie - Technika - budowa karoserii i badania aerodynamiczne

Mercedes AMG GT-R - aerodynamika

Mercedes AMG GT-R - aerodynamika

Bliska współpraca stylistów z ekspertami od aerodynamiki

Inżynierowie od aerodynamiki i projektanci pracowali nad rozwojem nowego AMG GT R ramię w ramię, intensywniej niż kiedykolwiek. Idiom projektowania AMG, kryjący się za hasłem „Dynamicznej prezencji”, stwarza podstawy dla ekspresyjnej, wyrazistej stylizacji. Forma podąża tu za funkcją, a funkcja wspiera formę: za wszystkimi elementami stoją korzyści techniczne, a każdy z nich przyczynia się do większej dynamiki jazdy. Specjaliści od aerodynamiki sprawili, że życzenia designerów stały się rzeczywistością. Ta współpraca doprowadziła do opracowania innowacji, która oczekuje właśnie na przyznanie patentu.

Design AMG GT R ucieleśnia zmysłową przejrzystość. Poza atletycznie wyrzeźbionym nadwoziem i elementami zarezerwowanymi dla samochodów torowych uwagę przyciąga tu nowa osłona chłodnicy AMG Panamericana. Również ten unikalny element pochodzi ze świata motorsportu i świętuje swój debiut w aucie seryjnym właśnie w nowym AMG GT R. Piętnaście chromowanych, pionowych poprzeczek to widok znany już z wyścigowego AMG GT3, ale nie tylko - inspiracją dla nowego wlotu powietrza był grill Mercedesa 300 SL (typoszereg W 194), który w 1952 roku wygrał owiany legendą wyścig Panamericana w Meksyku.

Niepohamowany ciąg jeszcze podczas postoju: przedni pas

Nisko osadzony przedni pas i pochylona osłona chłodnicy tworzą charakterystyczne wrażenie rekiniego nosa i sprawiają, że AMG GT R zdaje się zawieszony jeszcze bliżej asfaltu. Ten sam kształt pozwala obniżyć punkt ciśnienia zwrotnego, poprawiając przepływ chłodzącego powietrza i efektywność aerodynamiczną samochodu.

Wyprofilowany niczym grot strzały przedni pas podkreśla dynamizm nowego AMG GT R - i manifestuje jego niepohamowany ciąg, nawet podczas postoju. Kompletnie nowy design zderzaka, oparty na charakterystycznej stylizacji modeli Mercedes-AMG, potęguje optyczną szerokość samochodu. Rozstawione po bokach wloty powietrza przypominają kształtem silniki odrzutowe i zapewniają odpowiedni do zwiększonych wymagań „oddech” dla układu napędowego AMG GT R. Z tego powodu każdy z nich zamiast kratek wypełniają tylko dwie aerodynamicznie ukształtowane listwy, bez strat doprowadzające powietrze do chłodnic.

Szeroki przedni splitter ogranicza unoszenie przedniej osi, a dodatkowe kurtyny powietrzne po bokach „uspokajają” przepływ powietrza i obniżają współczynnik Cd nowego AMG GT R. Wąskie, pionowe otwory prowadzą powietrze do nadkoli i optymalizują jego przepływ w tej części nadwozia. Aby zapewnić korzystny dopływ powietrza do podwójnych chłodnic przy nadkolach, zastosowano unikalne osłony nadkoli ze specjalnymi szczelinami.

Zupełnie nowy aktywny profil aerodynamiczny w podwoziu

Szczególnym osiągnięciem inżynierów Mercedes-AMG jest nowy, aktywny profil aerodynamiczny, niemal całkowicie ukryty w podwoziu, z przodu silnika. Wykonany z włókna węglowego element waży zaledwie około 2 kg. W trybie RACE, przy prędkości 80 km/h, automatycznie wysuwa się spod samochodu o około 40 mm, zmieniając znacznie przepływ powietrza pod podwoziem. W efekcie powstaje tzw. efekt Venturiego, który sprawia, że samochód jest dodatkowo „przyssany” do drogi - przy 250 km/h unoszenie przedniej osi zostaje zmniejszone o około 40 kg.

Kierowca może poczuć to zresztą przy skręcaniu - na pokonywanych z wysoką prędkością łukach AMG GT R prowadzi się jeszcze precyzyjniej i wykazuje większą stabilność kierunkową. Szczególnie w szybkich zakrętach, przy dużym przyspieszeniu poprzecznym, wóz jest znacznie zwinniejszy i dostarcza niczym niezakłócone informacje zwrotne od kół, a jednocześnie przez cały czas łatwo poddaje się kontroli.

Innowacja ta została najpierw opracowana w formie symulacji komputerowych, a następnie „doszlifowana” podczas wielu godzin żmudnych testów w tunelu aerodynamicznym. Ich wyniki potwierdziły szeroko zakrojone jazdy testowe, obejmujące m.in. Północną Pętlę toru Nurburgring.

Nowy profil aerodynamiczny ma elektryczne sterowanie i jest niemal niewidoczny, nie zakłóca więc harmonijnej sylwetki AMG GT R. Wraz z jego wysunięciem otwiera się wylot powietrza z chłodnicy w przednim pasie, kierujący jego strumień w stronę podwójnego tylnego dyfuzora. Zwiększa to stabilność tylnej osi, a jednocześnie pozwala obniżyć poziom temperatury kluczowych punktów z tyłu samochodu. Równocześnie pakiet aerodynamiczny zapewnia optymalną siłę hamowania - doprowadza bowiem dodatkowe chłodne powietrze do tarcz hamulcowych. Przed uszkodzeniami profil chroni sprężynowe mocowanie, pozwalające z łatwością wyginać go do góry.

Ponadto profil wpływa na obniżenie współczynnika oporu powietrza. W rezultacie docisk tylnej osi pozostaje na niezmiennie wysokim poziomie.

Żaluzje kontrolują przepływ powietrza

Kolejną nowinką techniczną zaprojektowaną z myślą o jeszcze lepszej aerodynamice AMG GT R jest aktywny system zarządzania powietrzem. Korzysta on poziomych żaluzji zamontowanych w dolnej części przedniego pasa. Żaluzje sterowane są elektrycznie i mogą być otwierane lub zamykane w ciągu około 1 s w celu poprawy przepływu powietrza, a co za tym idzie - efektywności aerodynamicznej.

Standardowo żaluzje są zamknięte - również w trakcie jazdy z maksymalną prędkością, podczas hamowania i szybkiej jazdy w zakrętach. W takiej pozycji ograniczają opór aerodynamiczny i pozwalają skierować powietrze pod podwozie, co dodatkowo ogranicza unoszenie przedniej osi. Jeśli jednak temperatura wybranych podzespołów przekroczy określony próg, a zapotrzebowanie na chłodne powietrze będzie szczególnie wysokie, żaluzje zostaną otwarte, tak aby doprowadzić maksymalną ilość powietrza do wymienników ciepła. Wymaga to wysoce zaawansowanego i błyskawicznie działającego sterowania.

Ogólna koncepcja aerodynamiki AMG GT R zapewnia optymalną równowagę pomiędzy unoszeniem a siłą docisku we wszystkich trybach eksploatacji i cechuje się jeszcze niższym oporem powietrza niż w przypadku „cywilnego” AMG GT.

inf/zdjęcia MERCEDES

Zasoby powiązane


Reklama