Newsletter

Regulamin

Reklama

Nadwozie - Technika - budowa karoserii i badania aerodynamiczne

Mamy Platformy VW i PSA. Będą też Toyoty

dokument
pobierz +

Toyota wprowadzi modułowe platformy TNGA do większości modeli do 2020 roku

W ciągu 5 lat na rynek wejdą następne generacje większości modeli Toyoty, zbudowane na nowych modułowych platformach TNGA (Toyota New Global Architecture). Serię rozpocznie Prius czwartej generacji, który zadebiutuje w Polsce na początku przyszłego roku. Niedługo później rodzina hybryd zostanie powiększona o RAV4 Hybrid, jeszcze na obecnej platformie, oraz o zupełnie nowy model, cross-over C-HR, także oparty na TNGA. Potem zmiany będą wprowadzane stopniowo do pozostałych modeli osobowych, SUV-ów oraz terenówek.

Nowa Globalna Architektura Toyoty (TNGA) to kompleksowa technologia produkcji, wdrażana właśnie w fabrykach Toyoty na całym świecie, która obejmuje modułowo skonstruowane platformy, silniki i inne komponenty oraz zestandaryzowane zakłady i linie produkcyjne. Zmiany są tak szeroko zakrojone, że można mówić o rewolucji, która przyniesie obniżenie kosztów przygotowania linii produkcyjnej nowego modelu o 50% w porównaniu z rokiem 2008, tj. zanim opracowano i rozpoczęto wdrażanie systemu TNGA.

Toyota ma już pewne doświadczenia z modułowymi konstrukcjami dzięki napędowi hybrydowemu Hybrid Synergy Drive. Jego elementy można swobodnie zastępować innymi, dlatego został wykorzystany w konstrukcji napędu hybrydowego sportowego bolidu TS040 Hybrid. Na HSD oparty jest także napęd na wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty Mirai. Dzięki Nowej Globalnej Architekturze Toyoty napędy hybrydowe następnej generacji będą oszczędniejsze o 15% w porównaniu z obecnymi, o czym przekonają się pierwsi właściciele nowego Priusa już w przyszłym roku.

Prius

Czwarta generacja pionierskiej hybrydy trafi do salonów w przyszłym roku. Będzie to pierwszy model wykorzystujący platformę TNGA. Toyota zapowiada, że nowy Prius wyposażony w napęd hybrydowy nowej generacji będzie nie tylko oszczędniejszy o 15%, ale też znacznie bardziej dynamiczny. W ślad za lepszymi osiągami pójdzie sportowy, odważny design. Samochód zachowa jednak swoją charakterystyczną linię boczną, która zapisała się w publicznej świadomości jako ikona aut ekologicznych. Wiele wskazuje na to, że klienci będą mogli wybrać wersję z napędem na 4 koła.

Prius +

Siedmioosobowy minivan z rodziny Priusa zbudowany na platformie TNGA zapowiadany jest na 2017 rok. Tak jak obecny model, nowy Prius + będzie wyposażony w ten sam napęd hybrydowy co Prius liftback.

Prius C

Do rodziny Priusa należy także niewielki Prius C. W Europie ten segment został zagospodarowany przez Yarisa Hybrid. Auto sprzedawane jest m.in. w USA, Kanadzie, Australii i Japonii. Nowy model TNGA trafi do dilerów w 2018 roku.

RAV4

W 2016 roku w ofercie pojawi się wreszcie długo oczekiwany hybrydowy RAV4. Wejściu na rynek hybrydowej wersji SUV-a Toyoty będzie towarzyszył lifting modelu. Nowej generacji na platformie TNGA możemy się spodziewać w 2018 roku.

C-HR

Przyszły rok zapowiada się w Toyocie naprawdę gorąco. Do hybrydowych premier dołączy bowiem drapieżny cross-over C-HR. Zupełne nowy model został zaprezentowany podczas Salonu Motoryzacyjnego w Paryżu w 2014 roku. Zbudowany na platformie TNGA, ma 4350 mm długości, 1850 mm szerokości, a wysokość 1500 mm. Połączenie napędu hybrydowego nowej generacji, precyzji prowadzenia znanej ze sportowego modelu GT86, nisko położonego środka ciężkości i rewolucyjnego designu autorstwa europejskiego studia projektowego ED2 dały piorunujący efekt.

Yaris

Model przeszedł szeroko zakrojony lifting w 2014 roku, dlatego nowa generacja pojawi się zapewne dopiero w 2018 roku. Zostanie wówczas przeniesiony na małą platformę TNGA. Modernizacji nadwozia będzie towarzyszyło wprowadzenie nowych silników.

Corolla

Najlepiej sprzedający się samochód wszechczasów w przyszłym roku prawdopodobnie zostanie poddany liftingowi, idąc w ślad za zmodernizowanym Aurisem, który trafił do salonów w lipcu tego roku. Nowy model oparty na platformie TNGA zadebiutuje trzy lata później. Możemy mieć nadzieję, że będzie mu towarzyszyła następna generacja Aurisa.

Land Cruiser

Flagowa terenówka Toyoty ma na całym świecie sporą grupę wiernych fanów. Nowa generacja pojawi się w 2017 roku. Wcześniej, bo w przyszłym roku dostępny będzie supernowoczesny silnik Diesla z nowej serii GD o pojemności skokowej 2,8 l. Technologia TSWIN (Thermo Swing Wall Insulation Technology) pozwoliła znacząco obniżyć straty ciepła, dzięki czemu silnik 1GD-FTV osiąga sprawność cieplną na poziomie 44%.

Następca Supry

Toyota opracowała wspólnie z BMW nowy samochód sportowy, większy od GT86. Auto zagospodaruje lukę po wycofaniu z rynku Supry, dlatego pojawiają się spekulacje, że odziedziczy po niej nazwę. Pogłoski te znajdują pożywkę w fakcie, że Toyota zastrzegła nazwy Supra i S-FR (skrót od Supra front engine/rear-wheel drive).

Spekulacje dotyczą także wyglądu auta. Nowa sportowa Toyota będzie spokrewniona z BMW Z4. Nie wiadomo jednak, czy przeniesiony do rzeczywistości z gry Gran Turismo koncept FT-1 to jej wersja przedprodukcyjna, czy też powstaje niezależne auto.

Na tym domysły się nie kończą. Wiele wskazuje na to, że w nowej sportowej Toyocie znajdzie zastosowanie superkondensator, po raz pierwszy w modelu produkcyjnym. Superkondensator, który ładuje się w 3 s, zastępuje w hybrydowym bolidzie TS040 standardowe baterie litowo-jonowe czy niklowo-metalowo-wodorkowe. Toyota TS040 Hybrid zbudowana według specyfikacji Le Mans, startuje w serii wyścigów długodystansowych FIA WEC.

Camry

Camry, najpopularniejszy samochód w USA, przeszedł lifting w 2015 roku. Modelu opartego na platformie TNGA można się spodziewać pod koniec 2017 roku, a wersja hybrydowa następnej generacji dołączy w 2018 roku.

Avalon

Następna generacja tego pełnowymiarowego sedana o długości aż 496 cm pojawi się w Ameryce jesienią 2018 roku jako model na 2019 rok.

Highlander

5-drzwiowy SUV o długości 485 cm dostępny jest m.in. z napędem hybrydowym. Trzecia generacja jest na rynku od 2014 roku, a w 2017 otrzyma lifting. Nowy model oparty na platformie TNGA zadebiutuje w 2020 roku.

Tacoma

Odświeżony model trafi do sprzedaży w 2016 roku z nowym designem karoserii, unowocześnionym silnikiem 3.5 V6 pracującym w cyklu Atkinsona i z opcjonalną automatyczną skrzynią biegów. Następna generacja TNGA tego spokrewnionego z Hiluxem pick-upa pojawi się kilka lat później.

Sienna

5-metrowy rodzinny van otrzymał lifting w 2015 roku, dlatego następnej generacji można się spodziewać najwcześniej w 2017 roku. Ten model jako pierwszy na amerykańskim rynku zaoferował fabrycznie montowany fotel dla osób niepełnosprawnych.

4Runner

Pięciodrzwiowa terenówka zbudowana na tej samej ramie co Land Cruiser Prado ma wyjątkowo lojalnych fanów. Toyota wprowadzi lifting 5. generacji w 2017 roku z silnikiem 3.5 z Tacomy, dzięki któremu auto będzie bardziej oszczędne.

Tundra

Potężny pick-up zbudowany na ramie, o długości od 533 cm do 629 cm, pojawi się w wersji po liftingu w 2017 roku z nowym 5-litrowym silnikiem Diesla. Następna generacja na platformie TNGA trafi do salonów w 2019 roku. W przyszłości Toyota wprowadzi do tego modelu napęd hybrydowy typu plug-in.

Sequoia

Duża terenówka spokrewniona z Tundrą różni się od niej nadwoziem kombi zamiast pick-upa. Następna generacja w technologii TNGA pojawi się w 2020 roku.

inf/zdjęcia/filmy TOYOTA


Reklama