Newsletter

Regulamin

Reklama

Nadwozie - Technika - budowa karoserii i badania aerodynamiczne

Aerodynamika Lexus RC F

dokument
pobierz +

Lexus RC F ma aktywny tylny spojler przejęty z modelu LFA. Stanowi on jeden z elementów pozwalających na optymalizację aerodynamiki pojazdu, a co za tym idzie również kontroli przy wyższych prędkościach.

Spojler wysuwa się z pokrywy bagażnika przy prędkości ok. 80 km/h zwiększając siłę docisku, kiedy prędkość jazdy rośnie. Kiedy prędkość spadnie poniżej 40 km/h spojler składa się podkreślając stylistykę nadwozia coupe.

Jeżeli jednak włączony jest tryb pracy ECO, to spojler, w celu zmniejszenia zużycia paliwa, wysunie się dopiero, kiedy prędkość przekroczy 130 km/h. Kierowca może również sterować tylnym spojlerem z kabiny (wysuwać go albo chować) zgodnie ze swoimi upodobaniami.

Tylna część bagażnika ma ostry kształt, który zapewnia płynny ruch powietrza spływającego z dachu pojazdu, w sytuacji, kiedy spojler jest schowany.

Głównym celem w modelu RC F było zapewnienie kontroli nad pojazdem przy wysokich prędkościach oraz podczas jazdy na torze wyścigowym. Aerodynamiczne kształty nadwozia wynikają z koncepcji poprawy stateczności pojazdu za pomocą aerodynamiki, która wykorzystuje przepływ powietrza pod i nad samochodem a także, pośród wielu detali, również antenę w kształcie płetwy rekina.

Kształt samego nadwozia, wprowadzenie kanałów powietrznych i stabilizatorów aerodynamicznych na przednim zderzaku pomagają uzyskać doskonałą stateczność. Stabilizatory aerodynamiczne zostały umieszczone na końcu listew obramowania drzwi i na tylnych lampach zespolonych.

Lexus również dobrze dopracował płaską część spodniej części nadwozia, dzięki zastosowaniu osłon i stabilizatorów aerodynamicznych. Szczególną uwagę poświęcono przepływowi powietrza wokół hamulców przednich oraz kształtowi wylotów powietrza znajdujących się w przednim zderzaku i błotnikach.

Wyloty w górnej części pokrywy komory silnika i w błotnikach odprowadzają powietrze z komory silnika i pomagają w utrzymaniu niezakłóconego przepływu do tylnej części pojazdu.

W modelu RC F zastosowano osłony przednich i tylnych kół, aby zmniejszyć ilość powietrza uderzającego w opony i tym samym poprawić aerodynamikę.

Nadkola wewnętrzne w przednich błotnikach zostały tak zaprojektowane, aby przepływ powietrza wokół opon był zgodny z kierunkiem obrotu kół. Tylne nadkola mają kształt kropli, aby zapewnić odpowiedni przepływ powietrza.

inf/zdjęcia/filmy LEXUS

Zasoby powiązane


Reklama