Newsletter

Regulamin

Reklama

Nadwozie - Technika - budowa karoserii i badania aerodynamiczne

Mercedes Concept IAA - samochód zmienia karoserię podczas jazdy

dokument
pobierz +

„Concept IAA pokazuje, że światy wirtualny i realny są w Mercedesie coraz bliżej siebie” - powiedział dr Dieter Zetsche, Prezes Zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars na konferencji prasowej podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. „Nigdy wcześniej nie opracowaliśmy pojazdu koncepcyjnego tak szybko, jak w przypadku Concept IAA. To, co wcześniej zajmowało nam 1,5 roku, zdołaliśmy zrealizować w mniej niż 10 miesięcy - właśnie dzięki cyfryzacji”.

Aerodynamikę opracowano dzięki komputerowym symulacjom przepływu powietrza - wymagały one około miliona godzin pracy procesora i przeanalizowania 300 wariantów konstrukcji. Odpowiada to mniej więcej nakładom potrzebnym do zaprojektowania modelu seryjnego.

Mercedes-Benz Concept IAA (Intelligent Aerodynamic Automobile - pojazd o inteligentnej aerodynamice) to właściwie dwa samochody w jednym: za naciśnięciem przycisku lub automatycznie, po przekroczeniu 80 km/h, czterodrzwiowe coupe zamienia się w światowego mistrza aerodynamiki. Po pierwsze, z tylnej części pojazdu wysuwa się osiem segmentów przedłużających nadwozie o 39 cm. Wykonano je z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowych (CFRP). Rozwiązanie to sprawia, że strumień powietrza bardziej przylega do nadwozia, a strefa zawirowań po jego oderwaniu się zostaje znacznie ograniczona. Równocześnie następuje „spłaszczenie” aktywnych obręczy kół (ich wgłębienie maleje z 55 mm do zera). Klapy w przednim zderzaku wydłużają się o 2,5 cm do przodu i o 2 cm do tyłu, co poprawia przepływ powietrza w obrębie przedniego pasa i nadkoli, a płyta pod zderzakiem cofa się o 6 cm w celu ograniczenia zawirowań pod podwoziem. Podobnie jak w nowej Klasie C, aktywna żaluzja chłodnicy ogranicza lub zwiększa dopływ powietrza do układu chłodzenia. Ponadto, w podwoziu zastosowano częściową osłonę tunelu centralnego - perforowaną, aby zapewnić odpowiednie chłodzenie układu wydechowego. Prototyp ma też odpowiednio niski prześwit - 10 cm.

W rezultacie współczynnik oporu powietrza maleje z 0,25 do rekordowej wśród czterodrzwiowych, czteroosobowych pojazdów wartości 0,19. Powierzchnia czołowa wynosi 2,16 m kw.

inf/zdjęcia/filmy MERCEDES

Zasoby powiązane


Reklama